UPORCZYWE TELEFONY A OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Artykuł zawiera

Każdy z nas z pewnością tego doświadczył – napięty dzień, problemy z wypełnieniem zadań, nerwy i ogólnie panujący stres, a do tego dzwoni telefon, w którym słyszymy miły głos, który proponuje nam niezwykle rentowną inwestycję w fotowoltaikę, atrakcyjny pakiet telewizyjny bądź wysokiej jakości zestaw garnków kuchennych. Często w takich momentach zastanawiamy się „skąd oni mają mój numer? Co zrobić żeby już do mnie nie dzwonili?”.

Natarczywi telemarketerzy, telefon dzwoniący co chwila potrafi irytować i wyprowadzić z równowagi. Najczęstszym odruchem jest odłożenie słuchawki, jednakże to nie rozwiązuje problemu jakim jest marketing bezpośredni.

Istotnym jest, a o czym niewiele ludzi pamięta, że przedsiębiorca, który chce przedstawić nam ofertę za pośrednictwem np. rozmowy telefonicznej musi najpierw uzyskać od nas odpowiednią zgodę. Zgodę taką wyrażamy często w ramach różnego rodzaju formularzach na stronach internetowych, gdzie zaznaczenie odpowiedniego okienka będzie jednoznaczne z wyrażeniem zgody na marketing bezpośredni. Dlatego niezmiernie istotnym jest, aby przy wypełnianiu jakichkolwiek internetowych formularzy, zwłaszcza gdy strona wymaga od nas podania danych adresowych takich jak adres e-mail bądź numer telefonu, dokładne zaznajamianie się z treścią „okienek”, które „odhaczamy”. Pośpiech i chęć zaoszczędzenia czasu w tym momencie powodować będzie stratę czasu i irytację wynikającą z późniejszych uporczywych telefonów z różnego rodzajami ofert.

Co jednak w przypadku, w którym nie wyrażaliśmy nigdzie zgody na przedstawianie ofert, a mimo to otrzymujemy natarczywe telefony? Przede wszystkim powinniśmy powiedzieć telemarketerowi, że nie wyrażamy zgody na przedstawienie nam oferty. Dodatkowo należy pamiętać, że każdy dzwoniący ma obowiązek przedstawienia się, wskazania przedsiębiorstwa, które reprezentuje, a także wskazanie celu rozmowy. W przypadku braku uzyskania tych informacji warto dopytywać. Jest to o tyle istotne, iż często w przypadku „trudniejszej rozmowy” telemarketerzy potrafią się rozłączyć, a nasze dane nadal pozostaną w ich bazie, w związku z czym należy liczyć się z kolejnymi telefonami. Znajomość danych przedsiębiorstwa, z którego telefony są wykonywane pozwoli nam uzyskać dane kontaktowe niezbędne do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.

Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych złożyć możemy również podczas samej rozmowy telefonicznej. Dodatkowo możemy żądać usunięcia naszych danych ze zbioru danych osobowych danego przedsiębiorstwa. Gwarantuje nam to osławione „prawo do bycia zapomnianym” zagwarantowane przez rozporządzenie RODO.

Co jednak w przypadku, gdy sprzeciw taki nie skutkuje? Dobrą praktyką, z racji, iż większość rozmów telefonicznych nie jest nagrywane, złożenie sprzeciwu wraz z wnioskiem o usunięcie danych osobowych na piśmie. Ważnym jest aby sprzeciw taki był podpisany i odpowiednio zaadresowany. Jeżeli chcemy, aby nasze pismo było poprawnie sformułowane warto zawrzeć w nim podstawy swoich żądań, które znajdziemy chociażby w rozporządzeniu RODO, ustawie o ochronie danych osobowych, czy ustawie prawo telekomunikacyjne.

W przypadku, gdy i to odniesie zamierzonego skutku pozostaje wniesienie skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych nie są proste. Wskazuje na to chociażby problem prawidłowego stosowania sławnego rozporządzenia „RODO”, mimo wielu lat funkcjonowania tych regulacji na rynku prawnym. Wiąże się to chociażby ze specyficzną procedurą interpretacji przepisów unijnych, która niejednokrotnie nastręcza problemów. Prawnicy w naszej kancelarii również zajmują się ochroną danych osobowych, w tym walką z uporczywymi telemarketerami. Z doświadczenia stwierdzić więc możemy, że często bardzo trudno chronić swoje prawa przed naruszeniami danych osobowych. Niejednokrotnie nasi klienci są przekierowywani od jednego działu do drugiego, przez co wpadają w spiralę przekierowań i ostatecznie zrezygnowani odpuszczają. Nie załatwia to jednak sprawy. Zwłaszcza w obecnych czasach, w dobie całkowitej wręcz cyfryzacji i automatyzacji warto dbać o swoje dane osobowe i chronić je przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi prawnych. Pomocni przy tym będą odpowiedni prawnicy, którzy fachową radą i odpowiednią wiedzą merytoryczną pomogą Państwu chronić się przed niewłaściwym wykorzystywaniem danych osobowych.

Udostępnij artykuł

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Benjamin Kołodziej
Benjamin Kołodziej
Aplikant adwokacki

Masz pytanie – napisz do mnie

Podobne artykuły

Skip to content